onsdag 17. desember 2014

Adventskalender luke 17

I dag skal jeg vise pakkelapper. Noen vil kanskje mene at dette er mer julekort enn pakkelapper, og det er det vel for så vidt på en måte også. Dette er ikke noe (jeg iallfall) kan lage til alle gavene jeg gir bort, men noen utvalgte får lapper som jeg har lagt mere flid i. En liten ekstra julehilsen på en måte..  Noe man kan gi til dem man vet setter pris på det :-)

Jeg elsker disse smånissene, eller "alver" fra Mo Manning, og de passer perfekt til dette formålet.
Tekststempelet er fra Papirdesign.

Jeg har brukt snøkrystall dies fra Tim Holtz, denne har har jeg brukt Shabby blue enamel embossingpulver på.
I senter av snøkrystallen har jeg limt på "bling" fra "Say it in Crystal", Prima.
Pyntepapir fra Papirgleder, glitterband fra Tim Holtz og chibboard juletre fra Storyteller.


Sjarmerende Little elf Mim
Jeg har brukt følgende farger:
Hud:E000-00-04-11-21-R20
Hår: E50-55-57
Rød: R14-27-46-59-T5
Grønn: BG90-93-95
Blå: BG9-53-57
Grå: W0-1-3-5
På denne har jeg brukt en diecut fra Spellbinders som stensil, og sprayet med Distress Spray som bakgrunn. Grener er dies fra Marianne design, en sprayet med Distress spray og en har jeg brukt Shabby blue enamel embossingpulver på. Glitterband fra TH, små kuler og perlestjerner fra WOC.
Stempelet/banneren er fra Bildmålarna.

Her har jeg brukt Little elf Kin

Fargene jeg har brukt er nøyaktig de samme som på den første, jeg har bare byttet om på fargene.
På julekulen har jeg brukt glitter fra Papermania, hvit.

Karamellpudding med sitruskrem

Til slutt så har jeg lyst å dele en oppskrift med dere, hjemmelaget karamellpudding.
Dette blir nok årets juledessert hos oss, det er ikke en tradisjon men det blir tvert i mot for første gang. Jeg laget den for aller første gang i forbindelse med et julebord med venninner i år, og den ble nydelig synes jeg.
Oppskriften kommer i fra en lokal "kokkehelt", han kaller seg for "Kokkejævelen" og er utrolig flink :-) Selv om navnet kanskje er skummelt, så er han en herlig fyr som raust deler sine oppskrifter med oss på blant annet lokal TV. Denne oppskriften  har jeg faktisk fått der, så ikke bare får du her oppskriften. Dersom du er usikker kan du faktisk også trykke på denne linken og SE hvordan han gjør når han lager den :-)
Anbefaler virkelig at du prøver den, og om du skipper sausen (den er veeeeldig søt) så MÅ du bare prøve kremen til - det er prikken over i-en.

Karamellpudding

7 dl H-melk
3 dl kremfløte
250 gram sukker
1 vaniljestang
10 egg
1. Pisk egg og halvparten av sukkeret lett sammen for hånd
2. Kok opp melk, fløte, resten av sukkeret og vaniljefrø og stang
3. Hell den varme melkeblendingen inn i eggene mens du pisker godt
4. Sil blandingen
5. Dekk bunnen av en brødform med karamellsaus
6. Hell forsiktig smeten over i formen
7. Steikes i vannbad på 160 grader i ca 1 time
8. Avkjøles og serveres dagen etter

Verdens enkleste karamellsaus
1 pk kremfløte
2 dl demerarasukker
100 gram meierismør
½ vaniljestang, frøene
Litt salt
Litt bringebæreddik
1. Kok alt, bortsett fra salt, til jevn fin saus. Smak til med salt og bringebæreddik. Kast badevekta!
(Jeg hadde hvitvinseddik i skapet og brukte det istedenfor bringebæreddik)


Sitruskrem
1 pk kremfløte
6 ss sukker
1 vaniljestang, frøene
1 appelsin, skallet
1 ss sitruslikør
(jeg hadde ikke sitruslikør og brukte konjakk, etter råd fra kokkejævelen istedenfor)
1. Pisk alt, bortsett fra likør, sammen til fast og luftig krem
2. Smak til med likør
3. Kjøp større bukser!
Da ønsker jeg med denne nydelige sangen dere alle en riktig god jul :-)



Ingen kommentarer: