onsdag 10. desember 2014

Adventskalender luke 10



Da er vi kommet til luke 10 i adventskalenderen vår. Det er mye som skal huskes på til jul, derfor har jeg laget en huskeliste som kan henge på veggen i førjulstiden og være både dekorativ og nyttig. Jeg henger på en blokk med klistrelapper som jeg kan ta med meg når jeg skal ut og handle.


 Jeg har skåret til en 6 x 12 " kartong og dekorert med mønsgerpapir, litt pynt og et fargelagt motiv.

 Motivet er fra Mo's Digital Pencil og heter Carolers three. Fargene jeg har brukt er:
Hud: E21-11-04-00-000, R20 til kinn.
Grønt: BG 99-96-93-90
Brunt: E39-37-35-31-30
Rødt: E18-09-07-24-22
Grått: W7-3-1-00
Prikkebakgrunnen er laget med W3-1-00 og C1-00

Et lite detaljbilde.


En av de mest populære julekaken hjemme hos oss er berlinerkranser.

Oppskriften og bildet er lånt fra Fru Timian.no 
Her er en oppskrift på ca 60 stk.
2 kokte eggeplommer
2 rå eggeplommer
125 g sukker
300 g hvetemel
250 g smør, helt mykt, men ikke smeltet
eggehvite og perlesukker til strø

Stekes i 12–13 minutter på 150 grader varmluft eller 175 over- og undervarme.

Dekk noen stekeplater med bakepapir.



Ha plommene fra 2 kokte egg (8min) oppi en bolle sammen med de rå plommene og sukkeret. Rør det raskt sammen. Ha så i hvetemelet og smøret vekselvis mens du rører. Ikke rør mer enn nødvendig.
Pakk deigen inn i plastfolie og legger den i kjøleskapet til neste dag.
Pisk eggehvitene lett sammen og ha dem i en liten bolle. De skal fremdeles være blanke, ikke hvite. Ha perlesukker i en annen bolle.
Deigen må  være helt kald når du jobber med den. Ta  ut små deigemner om gangen fra kjøleskapet. Ha litt hvetemel på bakebordet og trill forsiktig ut til 15 cm lange pølser. Legg den ene enden over den andre, som på en enkelsløyfe.
Pensle berlinerkransen med eggehviten og dryss over perlesukkeret og legg den over på stekebrettet.

Ønsker deg en fin desemberdag! 
Håper du stikker innom i morgen for mer juleinspirasjon bak luke 11! 
I mellomtiden kan du kose deg med denne: