onsdag 23. desember 2015

23. desember

God morgen alle sammen! :)
Nå er jula her og i morgen er den store giverdagen, selveste julaften. En fin dag til å gi noe godt til de du er glad i. Jeg har som kjent en forkjærlighet for hjemmelagde gaver og vil igjen vise dere et lite gavetips, i siste liten, som ikke tar lang tid å lage.
Jeg har laget fløtekarameller, med mandler og havsalt som jeg har pakket inn i bakepapir og puttet i et fint lite norgesglass. Pyntet en gavetag som jeg festet på glasset.
En liten "frekk" gave til mannen, med et stempel fra Kenny K. Fargene jeg brukte er:
Her er fløtekaramellene jeg lagde, oppskrift finner du her. Jeg tilsatte i tilegg litt havsalt og hakkede mandler oppi til slutt, da karamellmassen var ferdig. Nam, nam! ;)
En annen "i siste liten-gave" jeg anbefaler, er brente mandler. Disse smaker veldig godt og selvom man fyller opp hele norgesglasset med mandler, blir glasset fort tomt. ;)
Her har jeg også lagd en litt "frekk" tag, med en nissedame fra Kenny K.
Fargene jeg brukte her, er:
Jeg lagde en blanding av vanlige brente mandler og såkalte kandiserte mandler. Siden det er jul, har jeg tilsatt litt ekstra krydderier. Oppskrift under bildet:
Julemandler:
Ca 250  mandler
2 dl sukker
1 dl vann
1/2 ts kanel
1/2 ts kardemomme
1/2 ts vaniljesukker
1 ss smør
1 ts havsalt

Legg mandlene på et stekebrett med bakepapir. Rist mandlene i ovnen i ca 7 minutter på 200 grader.
Kok opp vann, sukker og krydder (utenom havsaltet) ved omrøring til sukkeret smelter. Tilsett de ristede mandlene i kjelen og kok på middels til høy varme helt til sukkeret krystaliserer seg rundt mandlene. Dette kan ta en stund, men ikke gi opp, plutselig skjer det! ;) Sukkeret blir helt tørt og setter seg fast til mandlene. Nå skal du smelte sukkeret på nytt. Fortsett å røre innimellom til sukkeret smelter, rør mandlene rundt i kjelen slik at alle mandlene blir gylne og karamelliserte. Da de fleste mandlene har begynt å smelte tilsett 1 ss smør og rør godt rundt slik at smøret smelter sammen med sukkeret. Hell de karameliserte mandlene tilbake på bakepapiret og fordel de godt utover brettet. Strø halvsalt over mandlene og la de kjøle seg ned. Det kan hende mandlene sitter litt inntil hverandre, da pleier jeg bare å slå litt på mandlene med en skje, så deler de seg fint. :)

Håper det smaker! :)

Ønsker dere alle en god jul!
Juleklem fra Nina

Ingen kommentarer: