tirsdag 8. desember 2020

Adventskalender 8. desember 2020

 

Adventskalender 8. desember



Hei alle sammen!

Jeg er en av de stolte gjeste-designerne i årets julekalender hos Copic Norge. Jeg heter Siv Kristin, er 42 år og kommer fra Solør i Innlandet. Jeg er gift med ungdomskjæresten min, og vi har to flotte ungdommer på 13 og 16 år i hus, i tillegg til en bedagelig anlagt Gordon Setter.

Jeg er utdannet psykiatrisk sykepleier og har jobbet i barnehage, innen demensomsorg og til slutt i psykiatri i kommunehelsetjenesten , men måtte dessverre gi opp for snart tre år siden etter 23 år med ME kombinert med skole, jobb og livet generelt. Nå er jeg hjemmeværende husmor og scrapper, og det passer meg og helsa mi utmerket.

Jeg har scrappet i bortimot 10 år og det beste med denne hobbyen, er at det aldri blir kjedelig. Det dukker stadig opp nye ting, produkter og teknikker jeg vil prøve ut, og derfor hopper jeg fra Copic-fargelegging til mixed media til LO’er og album, kort og ATC, alt ettersom. Har blitt helt hekta på Copic’s etter jeg oppdaget de for et par år siden og DET blir jeg aldri lei! Jeg ikke gått noe Copic-kurs, så det står høyt på ønskelista.

Mitt første bidrag til årets julekalender, er et sett med tre gavevesker med søte pingvin-motiv fra Whimsy Stamps.

Jeg har scrappet i bortimot 10 år og det beste med denne hobbyen, er at det aldri blir kjedelig. Det dukker stadig opp nye ting, produkter og teknikker jeg vil prøve ut, og derfor hopper jeg fra Copic-fargelegging til mixed media til LO’er og album, kort og ATC, alt ettersom. Har blitt helt hekta på Copic’s etter jeg oppdaget de for et par år siden og DET blir jeg aldri lei! Jeg ikke gått noe Copic-kurs, så det står høyt på ønskelista.

Mitt første bidrag til årets julekalender, er et sett med tre gavevesker med søte pingvin-motiv fra Whimsy Stamps.



 

I den minste modellen tenkte jeg å putte i litt sjokolade og et gavekort, men den er fin til alle slags smågaver.

I den mellomste har jeg fått plass til 10 stk. clean and simple- kort i størrelsen 12x12 cm i tillegg til 10 konvolutter, men kunne gjerne fått plass til det dobbelte.

Den passer perfekt til en pose hjemmelagede julekaker eller karameller i, eller hva med et par hjemmestrikkede kluter?

I den store er det god plass til f.eks. en liten gløggflaske, gløggmiks og noen pepperkaker, eller en stor pose Twist. Det er alle tre romslige gavevesker og mulighetene er uendelige.

Beskrivelse på den mellomste kommer lengre ned, og mål på stor og liten utgave ligger nederst i beskrivelsen. Montering er lik på alle tre størrelser.

 

Håper du får lyst til å prøve!

 

Produkter jeg har brukt til mine vesker:

Maja Design: Traditional Christmas «Singing Carols» og «By the Fireplace»

Glatt, rød kartong

Whimsy Stamps: «Penguin Polar Express»

«Penguin Coffee Break set»

Norsk Stempelblad: A02 Mini Jul

Dies: Sizzix og Precious Marieke

Martha Stewart kantpunch

Ukjent: kantdies, blonde og kakeserviett

 

Copics jeg har brukt:

Rødt: R21, 22, 27, 29, 59 og 89

Grønt: G21 og 29, YG61, 63 og 67

Svart: T1, 5, 7 og 9

Gult: Y11, 15, 19 og 38, YR15

Isbjørn: E41, 42, 51 og 53, W2 og 4, R00 og 20

Samme farger på alle tre motiv. I tillegg har pingvinen på den minste veska fått en «paper-piecet» genser (printet ut motivet på mønsterark og klippet ut).

 

GAVEVESKE I 3 ULIKE STØRRELSER

Den følgende beskrivelsen er på den mellomstore modellen. Alle mål er i inch. Mål på større og mindre veske kommer til slutt i teksten. Monteringen er lik på alle tre.

 

Medium veske

Base/mønsterark: 8’’x 8’’  (1 stk)

Kartong håndtak: 1’’x 9’’  (2 stk)

Kartong inner- og ytterkant: ¾  x 7 ½   (4 stk)

 

Base/mønsterark:

      Score på 3 ¼ og 4 ¾

 



 

      Snu 45 grader og score 1 ¼ ‘’ inn fra begge sider imellom de to scorelinjene du har fra før


      Klipp inn og brett inn flappene som på bildet under. Lag gode brettekanter med bonefolder på alle scorede kanter.

 



 

      Svert kanter nå, dersom du ønsker det på den ferdige veska di.

      Bruk sterk, smal dobbeltsidig tape (gjerne kombinert med flytende lim som påføres ved montering). Fest den som vist med gult på bildet på den siden du vil ha ut på veska.




 

      Flipp arket   . Sett på tape i kanten øverst og nederst på venstre side, ikke på flappene.

      Snu arket igjen så du får yttersiden opp. Ta av tapen på den øverste flappen og den i overkanten. Ta på flytende lim på samme område, hvis du ønsker å bruke begge deler. Brett den høyre delen over flappen og legg den kant i kant med det som blir bunnen av veska (se neste bilde). Det er viktig at dette er rett!

 

 



 

      Ta så av tapen på venstre overkant, ta evt. på flytende lim og brett over som på nets bilde. Festes kant i kant både opp og nede. Hold på litt til det sitter, evt. sett på en klype.

 



 

      Gjenta på den andre siden.

 

Håndtak

Kartong 1’’x 9’’  2 stk

      Scores på en ½ ‘’ (midt etter), brett godt med bonefolder og lim med flytende lim. La dette tørke før neste steg.

      Dra håndtakene forsiktig over kanten på en bonefolder som når du krøller gavebånd. Dette former håndtaket ditt og gjør det mye lettere å se hvordan de skal sitte i forhold til hverandre.

 



 

      Merk av 1 ¼ ‘’ inn fra siden på veska di der du skal feste håndtaket. Dette gjøres på begge sider.

 



      Fest håndtaket på innsiden av veska med stiftemaskin eller lim- det du måtte foretrekke. Pass på at håndtaket ikke stikker ned mer enn ¾ ‘’ slik at du får dekket festet med innerkanten. 

 



 

Ytter- og innerkant

Kartong 7 ½ ‘’ x  ¾ ‘’  4 stk

      Formes lett slik at de letter kan bøyes på plass.

      Start med det som blir baksiden på veska di. Fest med tape og lim i overkant av veska og sett på klyper.

 

(Her har jeg visst festet bare det ene håndtaket, men begge skal festes før du starter med inner- og ytterkant)

      Sett så på den andre med ca. ¼ ‘’ overlapp. Sett på klyper rundt hele kanten.



      Innsiden gjøres som utsiden.

      La alt tørke godt med klyper på.

Dekorer som ønsket.

 

Mål liten veske:

Base: 6’’x 6’’, scores på 2 ½ ‘’ og 3 ½ ‘’. Snu 45 grader og score 1’’ inn fra kanten mellom de to scorelinjene du har fra før.

Håndtak: 1’’ x 6’’, 2 stk. score på ½ ‘’, brett og lim.

Inner- og ytterkant: 5 ½ ‘’ x ¾ ‘’

 

Mål stor veske:

Base: 10’’ x 12’’, scores på 5’’ og 7’’ på den lengste sida. OBS! sjekk mønster og mønsterretning i arket før du kutter. Veska blir 10’’ tvers over           og 12’’       (front, under og bak). Snu 45 grader og score 1 ¼ ‘’ inn mellom de to scorelinjene du har fra før.

Håndtak: 1 ¼ ‘’ x 12’’, score på 5/8 ‘’, brett og lim.

Inner- og ytterkant: 10’’ x ¾ ‘’

 

Følg ellers instruksjoner som på medium veske.


Tusen takk Siv Kristin for en flott tutorial!

Og mens dere leser denne kan dere lytte til "Tenke på en venn" av Odd Nordskoga:



 

 

 


Ingen kommentarer: