søndag 14. juli 2019

Tutorial fargelegge pels og "preshaded/ greyscale" motiv

Vi har vel alle klødd oss i hodet over hvordan vi skal takle ferdig skyggelagte motiver eller "preshaded"/ "greyscale" som det heter sånn litt utenfor Toten sine grenser.... Jeg synes de er både fine, og ikke minst lærerike mtp hvor artistene legger skyggene... Så derfor tenkte jeg å dele en liten trinn-for-trinn i dag på hvordan takle denne typen stempel- og gjøre det med pels ettersom vi har utfordringen vår gående med fargelegging av dyr. 

Motivet jeg har brukt er fra Mariola Budek Art. 
Her kommer et aldri så lite bilderas: 


 Originalen (printet ut i lys grå eller no lines om du vil). Mariola sine motiver kommer alltid i 2 ulike versjoner- enten "vanlige" svarte linjer, eller som her i lyse grå. 

 Jeg begynner som regel med en ganske lys farge. Ikke for lys, men heller ikke for mørk. Siden denne kaninen skulle være grå, valgte jeg å starte med N3, og legge inn skyggene.


 Deretter går jeg over med N1. Pels er egentlig bare kjappe, tynne streker (eller flicks som vi sier på Toten). Det viktigste er at alle strøkene separeres slik at du kommer mellom med de andre fargene.  


 Den lyseste fargen i miksen i dag- N0. Fortsetter med samme teknikk. Jeg forsøker å se hvor artisten har de lyseste feltene sine, og prøver å unngå dem. Dessuten har en kanin ikke lange pelshår rundt snuten (heter det det hos kaniner???), så der lar jeg det bare være.  

 Etter å ha jobbet meg gjennom de lyseste fargene, begynner jeg nå med den mørkeste fargen jeg har valgt ut -N5. Den begrenser jeg kun til cast shadow'ene. Hvis jeg bruker for mye av denne, vil jeg få en svart kanin. Noe som er bra dersom jeg skulle farge en svart kanin... Men min skulle være grå, så det er best å stoppe i tide... 


 Jeg har jo glemt å ta bilde da jeg brukte N3, men jeg har selvfølgelig jobbet meg nedover fra mørkt til lyst igjen. Så her har jeg brukt N1 for 2.gang. Det begynner å ligne litt mer på pels nå.. 


  Snart ferdig... Bare finpussen igjen. Litt mer markerte klør, litt lengre pels på framlabbene og litt mer finpussing på overgangene mellom fargene. 



Og her er den lille søtnosen ferdig. Jeg nøyde meg med N5 i øyet og N1 på værhårene. 

Her er det ferdige kortet mitt:


Håper du også får lyst til å fargelegge pels! Det er egentlig en relativt enkel oppgave, men du må være lett på hånden så strøkene dine blir tynne... Øvelse gjør mester! Jeg skal øve mer... 

Sommerklem, DT Hege

Ingen kommentarer: