fredag 22. januar 2021

Tutorial med farger fra annen fargefamilie

 Hei!

Når man starter med Copic blir man gjerne anbefalt å kjøpe farger i samme fargefamilie, og gjerne med mellomrom mellom nummer, f eks B91, 93, 95 - og når behovet for dypere skygger melder seg, ja da tør man kanskje å legge til B97. Og ennå finnes det en mørkere, B99! Den gjør skyggene enda dypere :) Det er dette som skaper liv i motivet vårt, å legge skygger i riktig farge på riktig plass. Skummelt i starten, men når man ser resultatet, ja da tør man ennå mer!

I dag har jeg tenkt å vise litt om det å velge farger fra andre fargefamilier til de dypeste skyggene. Jeg prøver meg ofte fram for å finne nye kombinasjoner, noen ganger er det vellykket, mens andre ganger blir det bidrag til papir-innsamlingen....

🐥

Jeg har laget 5 eksempler til dere. På venstre side av jakken er det brukt "vanlige" farger til skyggene, mens på høyre side har jeg lagt til andre farger. Vær obs på at resten av motivet er enkelt fargelagt, uten folder, bretter eller lignende. Motivet er fra LaLaLand Craft, og heter Warm Hugs Marci.

På det første motivet mitt har jeg valgt rødt. Det er jo mange som allerede har sett at rødt blir finere når man skyggelegger med E eller med gråtoner, så her valgte jeg noe annet..

Jeg har brukt R59, 46 og 35 på venstre side av jakken. Mens på høyre side og på luen startet jeg med å legge skyggene med RV99 før jeg gikk videre med R59, 46, og 35. Ser du forskjellen i dybden? Med enkelte farger må du nok jobbe litt mer med hvert lag, pass på å få overgangene blendet helt i hverandre før du går videre. Og, den ikke-familiære fargen er helt dekket av den mørkeste. Dvs først RV99, så R59 over R99 og litt videre.



Neste motiv er grønt, og det samme gjelder her: venstre side med farger fra samme familie, høyre side og lue har fått besøk fra en annen kohort :) 

Her har jeg brukt YG63, 03, 01 på venstre side, og på høyre side E97, 84, YG63, 03, 01. 


Så er det et lilla motiv. 

Venstre side har fargene RV95, 93, 91 og høyre side har B66, RV95, 93, 91. 



Et gult motiv med fargene Y17, 15, 08 på venstre side og E15, Y17, 15, 08 på høyre side.


Og tilslutt har jeg fargelagt blå. 

Her er det B06, 04 og 02 på venstre side, mens på høyre side doblet jeg antall farger og brukte C7, B39, 37, 06, 04 og 02.


Håper dere fant nytte i dette, og at dere vil prøve! Del gjerne på facebook-gruppen vår :)

Og, husk: under fanen TUTORIALS har vi delt mye med dere - så har du ikke vært der å tittet så anbefaler jeg deg å gjøre det!


Klem fra DT Siv

Ingen kommentarer: