lørdag 15. desember 2018

Adventskalender 15 desember 2018



Hei :) 
I dag er det jeg, Siv, som skal gi dere noe i adventskalenderen vår. Tenk, det er allerede 15. desember - og det er sikkert flere enn meg som mangler noen julekort. Så, mens dere lytter til den vakreste julesangen JEG vet om, tenkte jeg gi dere en tutoral på kjappe kort!
 Denne teknikken lekte vi oss med på siste Copic Instructor Conference i Tyskland, så takk til Cordine Van Der Touw for inspirasjon :) 



Dere vet vel at man kan få til nesten samme teknikker med Copic som med f.eks Distress?
I stedet for vann bruker vi Activator. 


 Brushstemplene fra Penny Black og Studio Light er perfekte til denne teknikken. jeg starter med å kutte akvarellpapir (bruker glatt akvarellpapir 300 gr)  til 4 3/4 x 5 3/4 inch. Dette plasserer jeg på stempelplattformen min. legger stemplet der jeg vil ha stempeltrykket og lukker "vinduet". Nå har stemplet festet seg på den ene delen av plattformen. 




 Mens stemplet sitter fast starter jeg med å fargelegge med Copic rett på stemplet. Jeg tenker skygger og lys med denne teknikken også. Copic tørker raskt nå, men du trenger ikke ha hastverk :)


Neste trinn er å spraye akvarellpapiret med Activator. Prøv deg fram, det skal ikke være for tørt, og heller ikke flyte....


Så lukker du stempelplattformen, og trykker litt på motivet.


 Her er det ferdige trykket. Om det er for svakt sprayer du litt mer Activator på papiret og trykker på nytt.


 Bytt til et nytt akvarellpapir, spray med Activator og trykk en gang til (eller to om det blir for svakt) 
Trykk nr 2 får en mer akvarell-effekt, lekkert synes jeg!

 Så er det klart for litt skygger. Jeg bruker Akvarell fargeblyanter eller Inktense blyanter, begge er vannoppløselige. 


 Leter fram min gamle, nesten glemte vannpensel og drar ut skyggene. Her kan du også legge på litt mer farge oppå Copic for å få mer dybde om det trengs.



 Skygge på trykk nr 2

 Jeg vil gjerne ha litt "snø" utover motivet. Denne gang var min kjære Copic Opaque White tom.....så jeg fant fram Sharpie, holdt den over motivet og slo på den. Jeg kan ikke gi noen garantier på om Sharpien har godt av dette....men jeg tok sjansen :)


Og her er de ferdige resultatene. Jeg lagde 8 kort på ca 1 time....
Dette er første trykk:
Andre trykk:





Beklager at bildene ser skjeve ut! De er ikke det IRL! Men med det dagslyset vi har nå i desember lar jeg de være sånn når jeg endelig fikk lys nok....

Ha en koselig advents-dag, så er jeg plutselig tilbake med mer :)

Klem fra Siv






1 kommentar:

Else Lillian sa...

Så fine,dette må jeg jammen prøve🎅❤