onsdag 21. november 2012

Tutorial/Hvordan bruke et digi motiv og maskere en digiscene i Word/ How to use a digi image, and mask digis into a scene, in Word

Hvordan åpne et digi motiv i Word (med å endre størrelse, rotere, og flytte motivet..og skrive ut)
Jeg bruker Word 2007, så menyen kan variere noe, men det meste vil ha noenlunde lik meny.
Dette er min aller første tutorial, men prøver så godt jeg kan!;)
Opening a Digital stamp in Word (with resizing, rotating and moving!)
This is my very first tutorial, but I'll do the best i can!;)
*
Here we go.......

 I'm using Word 2007 so the menu items may vary in different versions, but most references will be the same.

1: Åpne et nytt Word dokument/Open a new Word Document.
 
2: Klikk på der det står "Sett inn", og velg bilde fra fil. Når denne boksen åpnes, velg det motivet du vil ha med, og trykk på "legg til"Jeg har valgt dette flotte motivet fra MIC-Gift Way"/Go to your 'Insert' menu and choose 'Picture from File'. When the dialog box opens go to the location where you saved your digital stamp file,....I've chosen this nice image by MIC-"Gift Way"
 click it and choose 'Insert'.


3:  Motivet vil da åpne seg i det Word dokumentet, men det er i orginal størrelse, (som regel ønsker jeg å forandre det) med en ramme/boks rundt seg med markert i hvert hjørne, hvor du kan forandre størrelse ved å dra i disse med markøren din, eller høyreklikk, og det vil komme opp en boks hvor det bl.a. står "Størrelse". Der velger du cm, eller % som du vil ha på motivet ditt/The image will open in your new document in it's original size with a selection box around it with "handles" in each corner, or you can resize your image to fit your project 
 simply click on one of the corner handles and drag it out (or in) to suit your needs., or you can right click, and select the size/ % you want.
Når du har gjort dette, og mener du er ferdig, kan du trykke på "Fil igjen, og trykke "skriv ut"If you're done and ready to print your image. Just go to File > Print.
*
MEN/ Om man vil lage en scene ved å maskere sammen et annet motiv til det du allerede har der, da kan du se på de neste bildene/BUT.., but if you want to create a scene for your card by adding another image to go with  your first image"  you can see the following pictures and steps;)


4: Når motivet ditt er på siden kan du flytte det rundt ved å høyreklikke, velg Tekstbryting >Firkantet/Now that your image is on the page , you're  able to move it around.  Right click  your mouse, Choose Text Wrapping and then Square.
Dette lille "trikset" lar deg flytte motivet/ene rundt akkurat der du vil de skal være på siden/What this little trick does,  it allows you to move your image anywhere on the page that you want it
* 
5:Jeg valgte et kult julemotiv motiv fra Kenny K-"Mrs Claus" til å lage min Julescene, og her kan du gjøre del 1 til 4 på nytt!;) I choose this cool image from Kenny K,-"Mrs Claus" to create my Christmas scene, and here you can do part 1 to 4 over again;)


6:. Nå som du har et nytt digi motiv på siden,kan du igjen høyreklikke >Tekstbryting>Firkantet, og om motivet ditt kommer bak det første, høyreklikk igjen >Plassere lengst frem. Jeg gjorde det her, fordi jeg ønsket Kenny K motivet skulle være først, Du kan flytte motivene dine der du har lyst til./ Now with your new digi image selected, repeat these steps where you resize and use the "Text Wrapping >Square,
 and put it "in front of text"', ( I want my Kenny K girl to be in the front of this scene!;)
Now you can move your image right where you want it! 
And remember, you can also drag the corners and make them smaller/bigger, and move them around..as you like!;)

Vooila..Nå har jeg mine 2 maskerte digi motiv  slik jeg vil ha denne scenen..så da er det bare å trykke >"Fil >Print ut, og klar for å fargelegge;)/I've my images right where I want them to be, and  it's only to choose >File> "Print out"..and they are now ready for coloring;)
*
Jeg håper jeg klarte å forklare noe vettugt av denne tutorialen;)/(I hope you got something out of this tutorial;)!
*
Gleder meg til å se din flotte digiscene nå!;)Looking forward to see your beautiful digiscenes!;)

Lykke til/good luck!
*
Klem/Hugs, Ellen

3 kommentarer:

Hege sa...

Utrolig nyttig og flott tutorial, Ellen!!! Har selv en eldre versjon at Word, men ny PC skal anskaffes på nyåret, så da blir det maskering av digistempler!!!

Tusen takk for flott tutorial! Takk for at du deler!!

Diger klæm fra Hege:)

Jill sa...

Tuuuusen takk snille Ellen!!
Denne tror jeg mange kommer til å både glede og nytte av, og så bra at det var word du brukte siden mange ikke har photoshop el
Gleder meg å prøve!!
Klemmer

Anonym sa...

Så flott - men mitt problem er at det bildet jeg velger lengst frem ikke er gjennomsiktig rundt motivet, slik at det bakerste bildet dekkes av en usynlig firkant (!) - bruker bilder i png-format.
Eva