lørdag 4. februar 2023

Tutorial: ett stempel, ulike motiv

 Hei!

I dag tenkte jeg snakke litt om digitale stempler og hvordan vi kan beskjære dem. Jeg har brukt samme motiv, men beskåret forskjellig så det ser nesten ut som jeg har brukt tre ulike motiv!



Motivet jeg har brukt her heter "Wild Rose" og kommer fra AlexSyberiaDesigns.com


Jeg starter med å åpne et tomt dokument i Word. Går til sett inn, så bilder, så velger jeg "fra denne enheten". Finner så mappen der jeg har lagret motivet og klikker på det valgte motivet, og sett inn.

Neste steg er å finne den størrelsen jeg ønsker. Jeg høyreklikker, og det kommer fram en liste med valg. Velger størrelse og plassering. Så velger jeg størrelsen, det er bare å forandre cm i den kolonnen. Dette hele motivet printet jeg ut på 14 cm. Det kan lønne seg å ta et prøveprint på vanlig kopipapir for å se at du har den størrelsen du ønsker.



Her er det ferdige resultatet av denne:


Så hadde jeg lyst å lage et i slim-card størrelse med samme motiv :)

Samme fremgangsmåte med å åpne i Word. Finn motivet osv.

Men her må jeg beskjære en del for å få det avlangt. Jeg høyreklikker, og det dukker opp en meny. Helt øverst eller nederst er det to små symbol, her velger jeg beskjær.





Du vil da se at det dukker opp korte svarte streker og hjørner. De bruker du til å beskjære med. Du kan flytte fram og tilbake til du får det som du ønsker. 
Når du er fornøyd høyreklikker du igjen, og VIPPS - da skal motivet ditt være beskåret som du ønsker!



Og her er resultatet av det jeg lagde:


Så har vi kommet til det siste av kortene, her ville jeg kun ha med et lite utsnitt av motivet.

Fremdeles samme fremgangsmåte:

Jeg starter med originalen, og så beskjærer jeg 



Her er utsnittet jeg vil ha:




Og tilslutt det ferdige kortet: 


Så var det hvilke Copic jeg har brukt. 

Kort 1:

E08, R29, 27, 24, 22, 21

BG99, 96, 93

Bakgrunn: G000, 00, Y11


Kort 2:

R89, 39, 37, 35, 32

BG99, 96, 93, 

Bakgrunn: BG90, YR20, Blender


Kort 3:

RV99, R59, 46, 14, 12

G29, YG67, 17, 05, BG93

Bakgrunn: YG03 og Blender refill


Da håper jeg du også tar deg tid til å leke litt med å beskjære motivene - det er skikkelig gøy!!

Klem fra Siv

Ingen kommentarer: