fredag 22. april 2022

Tutorial - blomster på to måter

Hei :)

I dag er det jeg, Siv, som har laget en tutorial. Jeg har lyst til å vise hvordan uttrykket forandrer seg med fargeleggingsteknikken. Jeg har brukt samme farger på begge motivene, oppsettet på kortene er også like. 

Jeg velger å vise det ferdige resultatet først, så kan du scrolle deg videre om du vil vite hvilke teknikker jeg har brukt :) Ferdig montert kort kommer helt tilslutt i innlegget.

Motivet jeg har valgt kommer fra Studio Lights GRUNGE Collection. Det heter STAMPSL405. Vet ikke om det er å få tak i lengre, jeg har vel hatt mitt iallefall i 4 år...


Farger er jo gøy, så her har jeg brukt 7 farger på blomstene, RV 69, 66, 19,17, 55 og R83, 81


Den første teknikken jeg viser er flikking. Dvs at du bruker små, korte strøk, og selve strøkene skal vises på det ferdige motivet. Du starter med den nest mørkeste RV66, så kommer RV19 som du starter å legge bittelitt innpå RV66. 




Så fortsetter du videre nedover mot den lyseste fargen med de samme små korte strøkene. Jeg fargelegger alltid blomster den veien kronbladene går.




                                  Jeg passer hele tiden på å ha plass til de resterende fargene. Her skal det være                                                                   plass til 7 nyanser på hvert kronblad.











                    Tilslutt forsterker  jeg dybden i blomstene med å bruke den mørkeste fargen, RV69.


                         Og helt tilslutt "mykner" jeg RV69 forsiktig i overgangen med RV55 - en "midt på treet" farge. 
Her må man være forsiktig, bruker man for mye av en lysere farge for mye oppå en mørkere farge på denne teknikken ender det ofte opp som en grøt...og det er ikke det uttrykket vi er ute etter her.



Her er blomstene ferdig fargelagt:





BLENDING

Så var det over til neste teknikk: Blending. I motsetning til flikking så skal ikke penselstrøkene vises på blending. Her legger vi først den mørkeste fargen, RV69 der hvor vi tenker det er dypest farge.


Så går vi videre til neste farge nedover på fargepaletten vi har valgt, her er det RV66. Da legger jeg RV66 et godt stykke innpå RV69 (ca 2/3) , og ser at de blander/blender seg pent sammen. Vi ønsker å oppnå flytende overganger mellom hver farge.


Neste farge er RV19, gjøres på samme måte: et stykke innpå forrige farge og blendes godt.




På denne måten jobber jeg meg videre nedover fargepaletten min, her RV 17


RV55




På akkurat dette kronbladet gjorde jeg det man helst ikke skal gjøre: jeg fargela for store felt av hver farge - så R81 ble det ikke plass til....


Om den dypeste fargen ikke er dyp nok, så er dette tiden for å legge inn litt mere farge med RV69.  Blend den videre utover med en litt lysere farge - her feks RV19. Men forsiktig, forsiktig. Det er lett å få skjolder når man bruker lys oppå mørk farge. Dette er pga mengden med Blender. Det er mye Blender og lite fargepulver i lyse farger.




Og helt tilslutt vil jeg vise kortene ferdig montert - slimline og CAS passer til dette :) 
Like - men allikevel ulike!







Da håper jeg du får utbytte av denne tutorialen, om det er noe du lurer på så er det bare å spørre. Enten her eller på Copic Norges facebookgruppe.

Klem fra DT Siv

Ingen kommentarer: