fredag 22. oktober 2021

Tutorial - colour wash

Hei folkens! I dag har jeg planer om å vise dere en fin fargeleggingsteknikk som kan brukes på flere områder. Det er noe som heter colour wash (eller fargevask om man vil) og går ut på å legge farger oppå andre. Det kan brukes for å få ting til å se eldre ut, se mer slitt ut eller som fargelegging om man har få fargenyanser.

Bildene er dessverre ikke av de beste da jeg bare har midlertidig hobbyrom for tiden. Men dere får en idé om hva jeg mener :-) Håper det kan være til inspirasjon for flere til mer utstrakt bruk av tusjene. Man trenger ikke å blir låst i faste kombinasjoner av farger eller type motiv. 

Først ut er en måte man kan få klær til å virke slitt/møkkete. Jeg fargelegger motivet på vanlig måte først og så går jeg over deler av motivet med grå eller brune nyanser etterpå.

Her har jeg fargelagt motivet helt vanlig. Følgende farger er brukt: 
Hud: E13, 11, 01, 00, 000, R21
T-skjorte: G28, 46, 43, 40
Shorts: B99, 97, 95, 93, 91
Cap, sekk og bøker: E79, 77, 74, 71, 70 (V09)
Sko og skateboard: N8, 6, 4, 2, 0, E77, 74, 71, 70

Her har buksa fått en omgang med grå tusjer for å få buksa til å se mer slitt ut. Her har jeg brukt:
W5, 3 og 1.

I tillegg har jeg gått over buksa en gang til for å legge på mer "skitt". Det har jeg gjort med tusjer i E40-serien:
E44, 43, 42


Så vil jeg vise dere en måte å fargelegge på om man har få fargenyanser. Du trenger forsåvidt en del nyanser i den grå serien, men til gjengjeld trenger du ikke mange ulike fargenyanser i andre farger.
Jeg starter med å fargelegge motivet på vanlig måte med den samme grå serien over hele motivet. Synes jo den ble veldig kul som den er her :-)

Så har jeg fargelagt motivet med én fargenyanse på de ulike delene av motivet.
E44 til håret
E00 til huden
W3 til skjorta
B95 til buksa 
W0 til skoene

Her kan man jo prøve seg frem med ulike serier av grånyanser. Det er fire ulike: C-serien som jeg har brukt her - som er en kald grå serie (hint av blått), W-serien, som er mer varm grå (mer gråbrun), N-serien som er nøytral og T-serien som er toner-grå - en mellomting mellom varm grå og nøytral.

Her er et gjerde (fra Make it Crafty) farget med fargene på bildet.

Så har jeg gått over motivet en gang til med disse grå tusjene i W-serien. Ganske stor forskjell på motivet, synes jeg :-) 


Jeg håper dere får lyst til å teste ut flere av disse metodene på ulike motiv! Det er virkelig gøy å se forskjellen når man legger på de grå nyansene enten først eller sist. Gleder meg til å se hva dere kreerer! :-) Og ta gjerne en titt i bloggen for flere tutorials :-)


Ha en strålende dag videre! :-)


Klem fra

Ingen kommentarer: