onsdag 22. januar 2020

Tutorial, lys og skygge

Hei!
I dag er det jeg, Siv, som har laget en liten trinn for trinn forklaring på lys og skygge fra forskjellige vinkler. 
Når jeg starter å fargelegge et motiv bestemmer jeg først fra hvilken retning lyset skal treffe motivet. Som hjelpemiddel til dette bruker jeg en sjablong jeg har laget meg av overhead-ark.  Denne sjablongen kan jeg snu sånn at jeg kan se hvor lyset treffer motivet fra ulike vinkler. Her har jeg lagt sjablongen sånn at lyset kommer fra venstre (ovalen i hjørnet tenkes være solen/lyskilden)
Jo nærmere lyskilden motivet er - jo mer lys treffer! Se strekene - jo lengre avstand det er fra strekene til lyskilden - jo mer skygge er det. Husk også på at deler som ligger øverst lager skygge: f eks er det alltid skygge under hår, under et erme osv.


  Her kommer lyset fra venstre:


Her kommer lyset ovenfra:

 Når jeg har bestemt meg for hvor lyset kommer fra kan jeg ta et ekstra trykk og skisse opp hvor skyggene kommer. Dette er lurt på vanskelige motiv, eller til man blir vant med å bruke sjablongen. Så bruker man denne skissen som guide når man fargelegger.


Så over til fargelegging. 
Jeg starter med hudfarge, legger først skygge med den lyseste fargen. Da vet jeg hvor de skal være og om det blir feil er det enkelt å rette på så lenge det kun er lys farge. Bygger så opp fargene fra lyst til mørkt. Kan være lurt å legge sjablongen over med jevne mellomrom for å se at du er på rett spor!
Lys fra venstre:

Lys fra høyre:

 Neste trinn er håret. Den brune prikken i venstre hjørne er satt der for at jeg skal huske fra hvilken side jeg har bestemt at lyset kommer....
Lys inn fra venstre:



 Før jeg går videre nå har jeg bestemt meg for å lage hull på knærne på buksen. Jeg har to barnebarn som inspirerte med til dette :) 
Tegner hullene forsiktig med en blyant:


Fargelegger huden inni hullene. Når hele buksen er fargelagt skal jeg lage frynser i hullene.


 Her er buksen ferdig fargelagt - og jeg holder meg til lys inn fra venstre.... Det HAR hendt at lyskilden flytter seg mens jeg fargelegger ;) spesielt hvis tankene begynner å vandre....
Til frynser rundt hullene har jeg brukt en hvit gel-penn.


Så er det skjorten sin tur: fremdeles med lyset inn fra venstre


Og til slutt t-skjorten: 


Her er Barefoot Luka fra LaLaLand med lyset fra tre ulike vinkler: 
nr 1 lys fra venstre. nr 2 lys ovenfra og nr 3 lys fra høyre. 

 
Nå har jeg tre motiv å lage kort med - lover å komme tilbake med resultatet :)




Klem fra Siv :)

1 kommentar:

Scrappyline sa...

Så flott forklaring 😀