lørdag 14. september 2013

Vedlikehold, en repetisjon og litt inspiarasjon ♥

God morgen Copic venner :)
I dag tenkte jeg, Jill å repetere litt vedlikeholds tips med dere siden vi i det siste har fått mye spørsmål om dette.
Om man gjør noen små grep og passer på tusjene sine vil du ha glede av dine Copic i mange år, du vil slippe å kjøpe nye og du vil kunne fargelegg motiv etter motiv uten problemer.
Ingen tusjer er evigvarende, men med Copic er vi så heldige at det finnes både påfyllingsrefiller i alle 358 farger og mulighet til å bytte spissene om de skulle bli slitt.
Noe av det viktigste er å rense korker for å forhindre at det blir "glippe" slik at korken ikke går helt igjen. Glippen vil gjøre det mulig for luft å komme til slik at overflaten tørker og tuppene kan bli seige. Når jeg renser mine tusjer vasker jeg ofte av tuppen med et lo-fritt papir for å få vekk evn hinne på tuppen, ellers kan kan ta ut tuppen helt som Kjersti tidligere har laget en tutorial på under her:

Dette trenger du:
Copic cleaner
Copic pinsett og evt. nye spisser
Bomullspads/tørkepapir og q-tips
Et glass eller kopp
Klinete tusjer:)
Start med å fjerne spissen med egnet pinsett - spissen går lett i
stykker om du bruker vanlig pinsett eller fingrene.

Legg spissen i Copic Cleaner i koppen/glasset
 
Så vasker du rent tusjen med bomullspad og Cleaner - pass på å bruke noe
som ikke "røyter" - gjerne mykt tørkepapir om du er i tvil.
   Gjenta med korken, hell gjerne en liten dråpe Cleaner oppi for å nå helt inn
 Jeg bruker som regel q-tips inni
 


***

 Slik ser det ut nå, og alt er klart for å sette inn spissen igjen,
eventuelt sette inn en helt ny spiss.


Dette er lurt å gjøre med jevne mellomrom, ikke minst for gleden
ved å fargelegge flotte motiver - selv om det ikke er veldig gøy
med "husvask" blir jeg alltid så fornøyd etterpå ;)
Ofte er det de mest pigmenterte (mørkeste fargene) som man har mest problemer med. Jeg vet ikke, men jeg tror det kanskje kan ha noe med at man bruker mest tuppen når man fargelegger med disse fargene, da man ofte skal ha veldig lite på. Det gjør at da sidene tørker mer siden de ikke blir brukt. Jeg er så heldig at jeg har en 5 åring i huset som fargelegger sammen med meg, og hun er jo litt mer hardhendt enn sin mor... :)
MEN tusjene tåler det, jeg har enda ikke trengt å bytte spiss på grunn av dette, så derfor vet jeg at de tåler det og jeg prøver å bevisst gni av sidene på tusjene mine mens jeg fargelegger, selvfølgelig på et annet ark, for at de nettopp ikke skal tørke.
Slik:
Jeg vet ikke om det er dette som gjør at jeg har mindre problemer med mine tusjer. Jeg bytter sjeldent spisser, men jeg etterfyller ofte slik at ikke tusjene blir liggende halvtørre og i tillegg vasker jeg av spissene innimellom med lo-fritt papir vætet med Copic Cleaner.
Når du skal etterfylle tar du ut kiselspissen (den brede) og fyller på ca 20 dråper og setter inn spissen igjen og så er den klar for mer fargelegging.
I tillegg vil jeg påpeke viktigheten av å bruke rett papir og rett stempelsverte. Arkene skal være hardpresset og glatte. Jeg bruker bare Copic Colouring Paper og er kjempefornøyd med det. Til stempling bruker jeg kun vannbasert Memento. Dette vil gjøre at spissene dine slites så lite som mulig. Bruker du ark som ikke er beregnet til fargelegging med alkoholbasert tusj vil du slite unødvendig på spissen og den vil på sikt ødelegges.
Har dere noen spørsmål, er det bare å fyre løs, så skal jeg svare så godt jeg kan!
Jeg har laget et kort jeg gjerne vil vise dere også.
Siden sommeren er på hell, høsten er her med frisk luft og kaldere kvelder har jeg laget et kort som tar dere litt tilbake til sommerdagene med sol, varme og strandliv...
 Synes fargene ble så flotte sammen ♥
Motivet er et digistempel fra Teddy Bo som er fargelagt til å passe til Maja Design arkene mine.

Teddy Bo: E44-43-42-41
Oransje: YR14-24-23-21-20
Badebukse og lue: B97-95-93-91
Redningsvest: BG75-72-71-70 ( 71 er hjemmelaget)
Sjø: BG000, B0000 og BG71-70 og glitter ♥
Håper dette var til noe hjelp og at kortet ga dere lyst til å ta frem tusjene igjen og fargelegge.
Ha en fin lørdag alle sammen.
Klem fra Jill


3 kommentarer:

Anonym sa...

Tusen takk Jill for kjempeflott tips om vedlikehold ❤❤ Håper mange vil lese dette❤ Veldig nyttig for alle Copic venner! Fantastisk nydelig kort du har laget også❤❤
Klem fra Anne

Kjersti sa...

Så flott Jill, supert å få en repetisjon på nettop dette!
Nydelig kort har du laget også, herlige TeddyBo:)
Klem:)

Cino sa...

Kjempefint kort, som vanlig!
Jeg har et lite spørsmål vedr. rensingen av tuppene. Kan du legge flere tupper i samme kopp? Evt. etter hverandre? Og hvor lenge bør en tupp ligge der for å bli ren?

Hilsen Veronica