søndag 22. september 2019

Tutorial - fargelegge transparente ballonger

Dette er bidraget mitt til den pågående utfordringen her hos oss i CopicMarkerNorge. Da jeg la ut det, lovte jeg at jeg skulle komme tilbake og vise hvordan jeg fargelegger transparente ballonger.



Så her kommer et lite bilderas... 

Her har jeg bestemt meg for hvilke farger ballongene mine skal ha. Fargekomboene er som følger 
(fra lyst til mørkt):
-Rosa: RV00, R81, RV55, RV66
Aqua: B0000, B00, BG53, BG57
Grønn: G00, YG41, G14, G17
Lilla: V000, V01, V04, V06

Når du fargelegger noe som er transparent, begynner du alltid med det som er bakerst.  Jeg begynner  med den nest mørkeste fargen i den rosa ballongen:  RV55. Jeg lager en linje der jeg tror ballongen ville vært synlig om dette var et bilde av gjennomsiktige ballonger.   


 Deretter blender jeg ut med den tusjen som er litt lysere i mixen min- R81. Jeg lar det være igjen en liten stripe med hvitt på den ballongen som ligger foran! 


Dette gjør jeg med alle fargene mine.
 Grønn = G14 + YG41
Aqua= BG53 + B00
Det er ingen lilla ballong bak de andre, så den må jeg vente med.


 Neste steg er å fargelegge ballongene foran. Fordi du har fargelagt det som ligger bak, vil du se dette gjennom ballongen i front. Min fremste ballong skal være Aqua, så jeg fargelegger med den mørkeste BG57 rundt hele ballongen, men et større felt i bunnen av ballongen. Så blender du ut med neste farge BG53, videre med B00 og til slutt B0000 der ballongen er lysest. 


Her er første laget med tusj gjennomført på alle ballongene. 
 Du ser tydelig at det skinner gjennom farge fra ballongene bak. 



Jeg liker å fargelegge mine motiver med minimum 2 lag tusj, så jeg har bare gjentatt de foregående stegene en gang til. Med ett lite unntak: Jeg brukte kun R81, B00 og YG41 på ballongene bak for å forsterke fargen litt. Da er inntrykket fortsatt transparent, men bittelitt tydeligere. 

Helt til slutt brukte jeg en hvit Prisma colour blyant til å lage de hvite strekene. Du kan også bruke en hvit gelpenn, da blir linjen litt sterkere, men det er kjempefint det også! 

Håper dette ga deg lyst til å prøve fargelegge noe som er transparent eller gjennomsiktig! Denne teknikken kan selvfølgelig benyttes på andre ting som er gjennomsiktige som f.eks gardiner, klær osv. 

Håper du fikk litt inspirasjon! Og jeg håper du har lyst til å være med i utfordringen vår! Du finner den HER

Klem, Hege

Ingen kommentarer: