søndag 10. juni 2018

Fargerik Bukett - Illustrasjon

Hei alle sammen!

Jeg er tilbake med en ny illustrasjon som jeg skal fargelegge steg for steg for dere. Her er resultatet:


Okay. Jeg hadde serr alt imot meg da jeg skulle fargelegge denne tegningen, fordi først ble jeg veldig misfornøyd og måtte starte på nytt. (Ja, MÅTTE. Ellers hadde det gnagd på meg for alltid!) Så mistet jeg dagslyset, og så sviktet mobilkameraet meg ved å ta bilder langt blåere og mørkere enn det egentlig så ut. Og siden jeg har like mye kunnskap om teknologi som din gjennomsnittlige 89-åring, aner jeg ikke hvordan jeg fikser sånt.
(Vil også påpeke at dette er en bruktmobil som er eid av to personer før meg, kanskje på tide å bytte til en litt nyere modell?)
Nå har jeg sittet og redigert bildene for å gjøre de så like det virkelig resulatet som mulig, men jeg får bare beklage at noen av fargene er misrepresentert på prosessbildene, og at de er litt kornete!
Sluttresultatet ble tatt i dagslys, så og viser fargene slik de er ment for å se ut.

Det er ganske mange prosessbilder, så let's get to it!


Utgangspunktet mitt er en illustrasjon jeg har tegnet digitalt med et tegnebrett i Photoshop. Jeg gjorde linjene svakere og printet den ut på Perfect Coloring Paper. Illustrasjoner er laget så jeg kan tegne over igjen med blyant etter jeg har lagt fargene!
Dette er en karakter som er en eterisk, vakker alv og tillhører en venn av meg, som jeg tegnet som en bursdagsgave. Jeg hentet inspirasjon fra en av mine favorittkunstnere, Alphonse Mucha. Hvis dere ikke har sett kunsten hans, som er helt fantastisk, så Google han med en gang!


Bunnfargen på huden er R0000. Dette er en karakter som har svært lys hud, så denne passet fint. 




Huden skal ha et blåaktig skjær, og dette oppnådde jeg ved å bruke BV0000 over større områder som kinnbeina, rundt øynene, langs nesen, under halsen osv. Jeg blender inn med bunnfargen, R0000.



De mørkeste skyggene la jeg med RV91, og blendet inn med mer BV0000. De blå, lilla og rosaaktige tonene fungerer pent sammen og skaper en mer interessant hudtone enn hvis jeg bare skulle brukt tusjer i samme fargekategori.



Bunnfargen på håret er YR30. Dette gir en dempet, blond og svært lys hårfarge. Jeg unnlot å fargelegge noen steder for å skape hvitt spill i håret.


Skyggen la jeg med E41. Jeg la skyggene inntil lysspillet og blendet de utover med YR30.


For å gjøre det litt mer interessant, la jeg noen enda dypere skygger med B60, for å gi håret et litt blåaktig skjær.


Jeg ville at kjolen skulle være hvit, men blåaktige skygger, men ikke for blå. Jeg fant ingen farge jeg var fornøyd med, så jeg lånte en tusj fra min sjef på Bikuben, som er "customized" med sin egne farge, som var akkurat lys og lilla nok til å passe perfekt! 


Dypere skygger på kjole + tørkle (kan vi kalle det tørkle?) la jeg med B60 igjen. Jeg liker å ha de samme fargene gående gjennom hele motivet, i dette tilfellet blå-lilla toner, og bruker derfor B60 flere steder.



På liljen brukte jeg Y38 innerst, og blendet det ut med Y35 på resten av blomsten, for så å gå over med Y38 innerst en gang til. 



Samme gultoner for øredobbene og øynene hennes, som er beskrevet som gylne. (Jeg sa jeg liker å la samme farger gå igjen flere steder, gjorde jeg ikke?)




Rosene er fargelagt med YR07 og skyggelagt med R05.



De rosa blomstene (som jeg ikke har peiling på hva egentlig heter, så jeg kommer bare til å kalle dem "rosa blomster") er fargelagt med R22 og skyggelagt med R24. 




Stilker, blader og alt annet grønt er fargelagt med YG61, G24 og BG78. Se hvor fint fargene komplimenterer hverandre? Jeg brukte flere timer i forkant for å lage en palett som jeg virkelig likte. Noen ganger er forarbeidet kjempeviktig! Mitt første forsøk på denne teningen improviserte jeg, og jeg skal love dere at den ikke ble langt så fin som denne. (Og den skal aldri se dagslys. ALDRI SA JEG.)



De partene av buketten som forestiller klynger av små blomster, fargela jeg med Y11 og Y15!


Jeg holdt en bolle over motivet og tegnet svakt langs kantene for å lage en sirkel, som jeg fylte med Y11, og da den tørket inn, som, ja, det kan faktisk skje når du er like sløv på å kjøpe blekkpåfyll som meg, gikk jeg over til Y00. 


Her er et tips som jeg håper ikke får meg kastet ut av COPIC-teamet, fordi dette er nemlig ikke et COPIC-produkt: jeg elsker å tegne over tusj med fargeblyant. Det ser så fint ut, skaper litt tekstur i motivet, og er en kjempefin måte å få subtile skygger eller fargeoverganger på. Jeg brukte rød fargeblyant for å gi litt farge i kinnene og på leppene til figuren, samt et svakt skjær på hendene, skuldrene og albuen.


På den gule bakgrunnen fargela jeg over med en gul fargeblyant. Strekene fra blyanten samstemmer kjempefint med de myke strekene fra tusjen synes jeg!


Som alltid: hvit gel pen for detaljer!


Helt til slutt går jeg over hele motivet med gråblyant igjen, for å gjøre strekene tykkere og mer synlige. Det forbedret tegningen 1000 % (synes jeg) !!

FERDIG! 




Disse bildene er tatt i naturlig lys og viser fargene slik de faktisk ser ut. Jeg ble veldig fornøyd med denne og håper personen jeg skal gi den til blir fornøyd også! 

Håper dere likte denne, vi sees om litt!

- Line :-D

Ingen kommentarer: