lørdag 22. januar 2022

Vinterbakgrunn - tutorial

 Hei :)

Det har blitt etterlyst kurs i å lage egne bakgrunner, men så lenge det er så mye Covid-smitte rundt om så blir det dessverre ikke kurs. Derfor tenkte jeg å ta det nest beste, nemlig en bilde-tutorial på hvordan jeg lager en vinter-bakgrunn.




Jeg starter med å skisse opp bakgrunnen med en blyant på PCP papir. Denne er 6x6 inch. Her har jeg brukt det bilde som jeg har på headingen på bloggen min som ide, med noen av fjellene på hjemplassen min.

Og i tillegg skisset jeg opp to trestammer.



Jeg ønsket å lage en vinterhimmel der vi bare så vidt skimter litt rosa sollys bak fjellene. Startet med å legge litt RV52 bak fjellene, den blendet jeg godt ut med B60. Her behøver du ikke tenke at det skal være jevnt og pent, vi skal ha mange lag!



Fortsetter med å bygge på med farger, B-tonene fargelegger jeg ovenfra og ned mot fjellene. 
På dette punktet passer jeg på at fargene blender godt i hverandre, legger på litt mere rosa, blender det ut. Legger på de fargene som jeg synes mangler, blender ut, og sånn jobber jeg til jeg er fornøyd. Siden jeg vil beholde en lys himmel blender jeg med lyse farger. 




Så finner jeg fram en lys grå, her N2, og legger opp der jeg vil ha skygger i snøen og fjellene.




Finner fram N4 og legger dypere skygger. 




Herfra jobber jeg videre med skyggene, Bruker N0, 2, 3, og 4. Og også B21 og B60
Drar ut skyggene, lager de dypere der det trengs, og legger også på litt blått og lilla. Når vi jobber med noe hvitt, slik som snø, er det skyggene som lager liv i motivet.



Da er det tid for å gå løs på bjørkestammene. Starter med E70 og legger strøkene sideveis. Det du oppnår med å legge strøkene sånn er at du vil lure øyet til å se en rund stamme :)

  


Legger så inn litt N1 på stammen, samme strøk, men litt mere av den.



Litt B60 på bjørkestammen speiler snøen og lyset. Og så avslutter jeg med de mørkeste feltene på stammen i N4. 


Når all fargelegging på bakgrunnen er ferdig tar jeg å visker ut det som er igjen av blyantstreker.

Her er det ferdige kortet. Jeg har også tegnet greiner her med N4. Helt ok å være litt skjelven på hånda når man gjør det! Fargela også et motiv fra Stamping Bella som jeg klipte ut og satte på 1mm 3D puter. Da jeg var kommet så langt syntes jeg det ble litt tomt i midten nede på kortet, så da prøvde jeg med på å tegne en liten harepus som hopper omkring!



Da håper jeg at denne lille tutorialen kan inspirere deg til å lage egne bakgrunner. Som du ser så behøver du ikke være en stor tegner for å få det til! Dette er gøy - så se ikke bort fra at det kommer mere!

Klem fra Siv


1 kommentar:

bilisten sa...

Så underbar tutorial. Skulle vilja ha en sommarbakgrund också.😍