lørdag 26. juni 2021

Tutorial - skyggelegging, fra mørkt til lyst


Denne gangen skal jeg invitere dere med på et av mine prosjekter. Motivet mitt er satt sammen av to ulike stempler. Alven er fra Whimsy Stamps og heter Silver Fairy. Blomstene er fra Altenew og heter Paeonia Japonica. Mønsterpapirene er fra Alexandra Renke og jeg har brukt en dies fra Sizzix til å stanse ut bladet.

Etter min mening er det ikke noe som er riktig eller feil når det gjelder fargelegging, men det viktigste er å finne en teknikk og et utrykk som passer for deg. Jeg har lært ulike teknikker opp gjennom årene og jeg veksler ofte mellom dem. Noen ganger ønsker jeg et lett og romantisk utrykk og andre ganger ønsker jeg dypere farger og god dybde i motivet. Jeg har studert kreative fag og har lært fargelære og det er nok den viktigste kunnskapen som jeg bruker i det meste jeg gjør. Så det er kanskje mitt viktigste tips, hvis du ikke har lært om hvordan farger påvirker hverandre ta et lite lynkurs i fargelære. Det ligger bl.a. en del tips og triks her i bloggen til Copic Marker Norge og på FB siden. Jeg har ikke så stort utvalg av tusjer. Derfor leker jeg meg med det jeg har og prøver meg fram. Så hvis du synes mine kombinasjoner ikke er helt logiske så har du nok helt rett...

Jeg er glad i å skyggelegge og er nok litt preget av at jeg har drevet med akvarellmaling i tidligere tider. Etter å ha prøvd meg fram litt er jeg blitt mest komfortabel med å fargelegge fra mørk til lyst. Særlig når jeg jobber med avanserte motiver og kraftige farger som på dette motivet. Jeg er ikke så glad i å gå over de samme feltene mange ganger og da er det å starte med de dypeste fargene et godt trekk. En annen fordel er at det kan være lettere å markere skyggene først for å få oversikt over effekten det gir ganske raskt.
Så setter vi i gang...


Jeg startet med å stemple motivet med brun Memento. Når jeg skal jobbe med dype skygger og farger synes jeg motivet blir mer levende og realistisk når jeg ikke bruker sort blekk. Det krever litt mer jobb og kantene blir ikke alltid like klare, men det blir viktig å tenke skygger for at motivet skal tre fram og det er spennende.


Her har jeg stemplet motivet en gang til og jeg har klippet det ut for å lage en maske. Så stemplet jeg blomstene der jeg ville ha dem. Jeg satt på hytta da jeg jobbet med dette så lyset vekslet litt og jeg hadde ikke med meg så mye utstyr. Hadde jeg vært hjemme ville jeg brukt midlertidig lim under masken og stempelplattformen til å stemple opp motivet, men det gikk greit uten også. Jeg tegnet bare opp noen av strekene som ble utydelige etterpå.


Jeg liker best å begynne med hud først. Det er det flere grunner til, men det viktigste er at det ofte er lyse og sårbare farger som lett kan bli påvirket av fargene rundt hvis jeg f. eks. gir motivet rødt hår eller en rød kjole. En annen grunn er at hvis jeg ikke blir fornøyd med huden, begynner jeg ofte på helt på nytt og da er det jo greit at jeg ikke har brukt mye tid på andre deler av motivet. Det er mange måter å tenke på når man skyggelegger, men når motivet ikke har sorte og klare streker er det viktig å ha noe skygge på de fleste kanter for å "avrunde" motivet. Motivet kan lett bli veldig flatt hvis man ikke gjør det. Her har jeg begynt med den dypeste hudfargen under hår, skjørtekant og fot bl.a.


Så gikk jeg videre til vingene. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for at jeg ville bruke grønt som hovedfarge på alven og komplementærfargen rød/orange på blomstene. Her begynte jeg med den dypeste grønnfargen og gikk sakte og lett over den ytterste delen av fargen med en litt lysere grønnfarge. På den måten får blekket tid til å blende seg med den første fargen og jeg behøver ikke å gå fram og tilbake på det samme stedet flere ganger for å blende. Det er også lurt å ikke jobbe med så store områder på motivet av gangen for da tørker ikke blekket helt i den første fargen før du går over med den neste og de blendes lettere. På den ytterste delen la jeg på den lyseste fargen og jeg passet på å ikke bruke den på den mørkeste fargen for å unngå skjolder.


Her gjorde jeg det samme som på bildet over med brune farger.


Her jobbet jeg med å legge skygger på kjolen.


Her har jeg gjort grunnarbeidet på kjolen. 


Her begynner blomstene å få liv. Jeg bruker den samme teknikken som over. Jobber med små områder av gangen og jeg blender ved å la blekket få tid til å reagere med forrige farge.


Det er mye som skjer i dette motivet så det er viktig å holde tunga rett i munnen... hva er blader og hva er blomster...



Her legger jeg skygger på bladene. Jeg liker å gi bladene litt struktur og ujevn farge da dette gir litt liv til motivet. Hvis du ser på et ekte blad så er det ofte både brunt og flekkete.


Så gikk jeg løs på håret hennes. Det ser ikke så bra ut i starten men det hjelper når man går videre og lar fargene få blende seg. Her brukte jeg bare tre farger da flaten på håret er ganske liten og det vil ha liten effekt med mange nyanser.

Her får vingene noen gyldne striper.


Når motivet nærmer seg ferdig går jeg ofte over med fargeblyanter på noen detaljer som krever fin spiss. Jeg går også over med tusj på de områdene som jeg synes trenger litt mer farge. Det er ikke alltid så lett å stoppe... det er jo alltid noe man kan jobbe videre med. Likevel er det ofte lurt og ikke jobbe for lenge med et motiv. Legg det kanskje litt til siden for så å se på det igjen etter en stund, da er det ofte lettere å se om det er noe som mangler eller om det er ferdig.




Til slutt la jeg en lett skygge på motivet med varme gråfarger og alven fikk et dryss med tryllestøv. 
Dette var prosessen for dette prosjektet og jeg håper du fant noe her som kunne være til nytte. 

Hilsen fra Synnøve


 

2 kommentarer:

Ann Marie Governale sa...

Love Love Love this - so beautiful and thank you for the wonderful tutorial. I am going to try this today. You have inspired me. I love this image and have had this stamp for years. She is beautiful. xxx Ann

Scrappyline sa...

Wow så utrolig nydelig, og flott forklaring. Det ble helt nydelig 😀