torsdag 22. oktober 2020

Tutorial - mørk himmel

Hei! I dag har jeg et laaaangt innlegg. Jeg har laget en tutorial på å fargelegge mørk nattehimmel. Jeg er veldig glad i å lage bakgrunner når jeg fargelegger motiv, det blir en helt annen helhet i bildet på denne måten, synes jeg. Her har jeg laget fire motiv bakgrunner med samme stempel og litt ulike fargekombinasjoner. Først vil jeg vise litt steg for steg hvordan jeg går frem. Jeg har valgt å bruke et digistempel fra Mo Manning: Giggling snowman. Dette må være den søteste snømannen jeg vet om! Printet ut i to ulike størrelser og så har jeg fargelagt snø og snømannen på forhånd.

Lue og skjerf på snømannen er fargelagt i to ulike nyanser:
YG99, 95, 93, 91 og BG78, 75, 72, 71 (hjemmelaget), 70

Nese: E08, YR18, 14, Y38

Snøen har følgende farger:
(Bittelitt) BV23, 20, C1, 00, B0000 og blender

På det første motivet ønsker jeg å ha med en måne. Jeg starter derfor med å stanse ut en 1" sirkel i post it-papir og limer på. Farger så rundt med B30 (hjemmelaget farge) og B32 rundt månen og nederst på snøen nærmest bakken. Blender ut med B30 for å få myk overgang mellom fargene.

Videre farger jeg med B34 over B32 og litt videre oppover. Det samme rundt månen, lager sirkelen litt større. Blender så med de lysere fargene for å få jevne overganger. Legger på en nyanse mørkere igjen: B37 og blender på nytt med de lysere nyansene.


Så legger jeg på enda to mørkere nyanser: B39 og C9. C9 er nesten svart, så hvis man ikke har den helt svarte tusjen - 100 eller 110, kan denne legges helt ut i kantene. Blender hele tiden over med de lysere nyansene for å få mye overganger.


Den mørkeste tusjen jeg bruker her er 110. Jeg ønsker en skikkelig svart himmel øverst. Blender med de lysere nyansene. Så går jeg over med alle fargene på nytt, denne gangen fra mørkest til lysest. Så lager jeg skygger på månen og lager snø med en hvit gelpenn helt til slutt.


Her er en annen nyanse med et lite hint av lilla. Her har jeg ikke vist alle stegene. Fremgangsmåten er den samme som for det forrige motivet.

Her har jeg brukt følgende farger: 

C9, BV08, B69, B26, B34 og B32.

Her kommer en annen nyanse med mer lilla og mer "liv" i himmelen:

Starter med å legge V01 nederst mot snøen og litt oppover, samt rundt månen og litt utover. Så legger jeg på mer farge med V15 og blender ut med V01. Dette ser nok litt voldsomt ut (og veldig fiolett!) men det kommer til å endre seg når de neste fargene kommer på :-)


De neste fargene legges på og blendes lett utover. BV13, B26 og B69. Legger de litt tilfeldig her og der, mørkere jo lenger opp på himmelen. Dette ser fortsatt ganske rotete ut, men vil endre seg drastisk på de to neste stegene!


Her har jeg lagt på de mørkeste nyansene: BV08 og 110. Fargene blir litt roligere med en gang. På bildet til høyre har jeg gått over med alle fargene en gang til, fra mørkest til lysest for å jevne ut overgangene. Har laget skygger på månen og prikket med en hvit gelpenn for å lage snø til slutt.

Her er en annen nyanse med en del lilla i:

Denne er litt mer blålilla enn den forrige, ikke noe blått her, kun BV. Begynner med samme farge som forrige: V01 og bruker C9 som den mørkeste. Her blir ikke himmelen like svart som på de andre siden jeg ikke har brukt 110 som mørkest.


Her er alle bakgrunnene samlet og nå er det bare å lage kort av de :-)

Alle motivene har fått snø på seg (hadde et lite uhell på motivet øverst til høyre, der ble det visst en liten meteorittstorm). To motiv med måne og to uten.



Nå gleder jeg meg til å se deg prøve deg på mørk nattehimmel. Håper du ble inspirert! :-)



Stor scrappeklem fra


Ingen kommentarer: