lørdag 22. februar 2020

Tutorial - fargelegging med no lines vs "vanlig" teknikk

Hei! I dag er det min tur i bloggen og jeg har lyst til å vise dere en fremgangsmåte på litt fargelegging. Jeg har fargelagt samme stempel med vanlig svart stempelpute og med lys stempelpute. Detblir såkalt no lines-fargelegging ettersom de lyse strekene nesten ikke vil synes på det ferdige motivet. Jeg bruker dette en del, da jeg liker det naturlige uttrykket motivene får. Det kan være litt utfordrende å se strekene hvis du bruker en veldig lys stempelpute, men med godt lys går det nok helt fint :-)

Jeg har brukt stempel fra My Favorite Things - Lessons in love. Jeg har valgt å bruke Memento i svart (Tuxedo black) og brunt (Desert sand) til motivene mine. Den svarte Memento'en er den jeg bruker aller mest, denne passer perfekt til fargelegging med alkoholbaserte tusjer. Desert sand er ganske brun/lysebrun. Noen ganger synes jeg denne blir for mørk til no lines-fargelegging og bruker en enda lysere stempelpute, men valgte å bruke denne her. Den passer helt supert til det meste! :-)

Jeg starter med å fargelegge huden. Når man fargelegger med no lines-tekninkk, kan man legge fargene på stempelstrekene da disse ikke vil synes noe særlig til slutt uansett. Her har jeg tenkt meg at lyset kommer ovenfra, litt på venstre side. Så under håret, inni ørene, på nedre kant av ansiktet og halsen vil det være mørkest. 

Jeg går først over med fargene fra mørkt til lyst en gang, og så gjerne en gang til. Med den lyse stempelputa ser du at øyne, nese og munn blir litt borte, så disse farger jeg inn igjen til slutt. Samme hudfarger på nesa, E47 på øynene og E04 til munnen på dette motivet.

Fra nesa tegner jeg en liten strek oppover og blender ut streken på den ene siden slik at dette blir neseryggen. Det er jo valgfritt å gjøre dette, men jeg synes det ser mer ut som en naturlig nese slik.

Her er ansiktet farget ferdig på begge motivene. Har lagt litt R21 i kinnene og blendet ut med E000 også. Så farger jeg hender og ben på samme måte.

Så er det håret sin tur. Her har jeg valgt E40-serien. Denne serien bruker jeg mye til hår. Ved å bruke E49 som den mørkeste, får man enda mørkere hår. E50-serien er fin til litt mer blondt hår.

Jeg starter med den mørkeste (E47 her) på de partiene av håret som ligger litt i skygger, flikker tynne streker i litt ulike lengder. I skillen midt på hodet, ned mot ørene, under ansiktet (kjeven) og i tuppene. Så flikker jeg med tynne streker fra utkanten og litt lenger inn enn den mørkeste fargen med E44 (nest mørkest). Så gjentar jeg samme prosedyre med den nest lyseste fargen, E42, og lar det være igjen kun små felt uten farge. Til slutt går jeg over med den lyseste fargen, E40. For litt fyldigere farge kan man gjenta hele prosessen på nytt.

Her er da motivene ferdige med hud og hår. Neste steg er da klærne. Nå ser man jo tydeligere forskjell på mørke og lyse stempelstreker.

Til frakk og skjørt har jeg valgt BG90-serien. Den er litt dyp, dus grønn som jeg synes passer fint til klær. Jeg begynner som vanlig med den mørkeste fargen der hvor skyggene faller. På undersiden av armene, på frakken under armene, i kanten og på høyre side av boka hun holder. Så drar jeg utover med den neste fargen, BG96. Jeg legger denne fargen også oppå den mørkeste, da blandes denne litt ut med den lysere nyansen, men til slutt ser man likevel hvor det er mørkest. Så blender jeg videre med de lysere fargene og går over en gang til til slutt. 

Her er begge motivene ferdig fargelagt og du ser godt forskjellen på svarte stempelstreker og lyse. Med svarte streker er det lettere å holde seg innenfor linjene og sa hva som er hva på motivet, men med lyse streker blir motivet dusere og får et mer naturlig uttrykk.


Nå er jeg veldig spent på å se deres forsøk på no lines-fargelegging! Håper dere har lyst til å vise frem det dere lager :-)



Ingen kommentarer: