mandag 27. januar 2020

Magi og nytte med Blender

Hei!
For et par dager siden var det en som spurte i facebookguppen vår om hva man bruker Blenderen til. Kort svar: masse! 
Jeg kan ikke være uten Blender og her kommer noen tips om hva du kan gjøre med den. 
Jeg bruker Copic Sketch Blender og Copic Original Marker Blender. De to øverste på bildet er Copic Original Marker -  Den øverste har de originale tuppene: en Kiesel tupp og en tynn hard tupp. På tusj nr 2 har jeg byttet ut Kieseltuppen med en myk tupp, art nr 20075BR. Denne tuppen kan kun brukes på Copic Original Marker. Denne tuppen er hardere enn Sketch tuppen, og har derfor andre fordeler. Nederst ser du Copic Sketch Blender.
Blender er basisen i all farge, så blandes fargepigmentene inn i ulike mengder til vi har alle de 358 herlige Copic fargene! Navnet Blender kan være litt misvisende. Man blender ikke ut fargene fra mørkt til lyst med den, man fjerner fargen! 


Når jeg fargelegger er det fort gjort å komme utenfor streken. Da er Blenderen gull verd!! 
Om du ser på venstre kinn her, så har det kommet hudfarge utenfor. Jeg skyver - ikke gnikk og gnu, fargen inn i motivet igjen.  Det er hvor mye pigment det er i fargen som har kommet utenfor som avgjør hvor mange ganger du må gå over før alt er borte.

 Her skimtes den våte flekken etter at jeg har skjøvet fargen inn.


Jeg bruker tuppen til å dytte fargen inn:

 Her er det litt av den brune hårfargen som har kommet utenfor:

 Og vipps! Den er forsvunnet igjen! Magisk - ikke sant :)



Så er det klart for fargelegging. Jeg velger litt klare farger i dag, det er lettere å se på bildene hva jeg gjør da.


 Etter å ha fargelagt alt det blå lager jeg struktur/mønster med Blenderen. Her lager jeg streker i det fargelagte motivet. Du må kanskje dra strekene et par tre ganger før du får de så lyse som dette. 
Det er viktig å huske å ha en godt fylt Blender til dette. 


Underveis i prosessen...



Neste skritt er å fargelegge genser og skjerf. Når det er gjort blir det mønster på genseren også. Denne gang hjerter. Her bruker jeg spissen på Blenderer, trykker den litt ned




Løfter den opp og gjentar på andre siden:



Søtt hjerte, ikke sant?

Og denne fremgangsmåten bruker jeg på genseren. Skjerfet får prikker....


Så klipper jeg av beina på et av trykkene der jeg testet en farge, Denne legger jeg over det motivet jeg jobber med. Jeg maskerer sånn at jeg ikke skal få ødelagt det jeg allerede er ferdig med.


Finner fram en bit frotte som jeg fukter med Blender.
Et lite tips: gjem biter av ulike stoffer: frotte, bomull, olabukser osv. Det blir ulike mønstre av disse :)
Dette presser jeg noen sekund mot den fargelagte tightsen.

 Gjentar det på andre beinet:



 Og der ble det et nytt mønster:

Så velger jeg å fargelegge bakgrunnen. Jeg fukter først en del av papiret med Blenderen



Valgte deretter N2 som bakgrunnsfarge, fargela det som er nærmest motivet med N2


Og dro det ut med Blenderen

Jeg fargelegger ett og ett felt om gangen. Dette for at Blenderen ikke skal tørke før jeg har på fargen.


Tilslutt har jeg jobbet meg rundt hele motivet:



Normalt vil jeg nok ikke bruke så mange ulike mønstre på ett motiv. Men jeg måtte forsøke å få med flest mulig ideer her :)

En annen ting Blenderen kan brukes til er å lage egne farger! Dette hadde jeg en  tutorial om i 2015, Og den finner du HER

Her er noen av fargene jeg har laget meg - de som ikke har nummer er hjemmelaget. Som dere ser så fyller de "hullet" mellom to av de opprinnelige fargene.


Da håper jeg du ble litt inspirert til å bruke Blenderen din ennå mer! Dette er bare en liten del av alt den kan brukes til....

Klem fra Siv

2 kommentarer:

Christine Mosen sa...

Perfekt innlegg. Tusen tusen takk 🌟🤗🌟

Scrappyline sa...

Takk for gode tips 😀