lørdag 10. november 2018

Colorful November - Illustrasjon

Hei alle sammen!

November er her, tung og grå. Jeg synes det er en ganske kjip måned, og med så mye mørke er det lett å føle seg utmattet og dyster. Min medisin mot November blues er selvfølgelig å være så kreativ jeg bare kan - jeg tegner, skriver, synger, tar meg ei litta dans (når ingen ser, selvfølgelig) - og det gjør underverker for humøret. Prøv selv!



Her er månedens illustrasjon. Jeg følte for å tegne masse hår, fordi det er kanskje det jeg liker å fargelegge aller mest!
Linjene er tegnet digitalt i Photoshop, og printet ut på Perfect Coloring Paper.


Det første laget på huden fargelegger jeg med E000.


Det første skyggelaget som dekker de største områdene, legger jeg med R01. Her går jeg inn med tusjen under og langs kjeven, i kinnet, nesen, under luggen og på leppene.


De dypeste skyggene, som bare går innerst i kriker og kroker, bruker jeg E93 til.


Øyet og spennen fargelegger jeg med E47!


(Jeg bruker en rosa fargeblyant på huden for å skape litt tekstur i fargen og myke ut skyggene!)


Vanlig hårfarge? Nei takk. Blondt, brunt, sort, rødlig - hvorfor ikke velge noe helt annet? Som for eksempel min favorittfarge for tiden, grønt? Første lag legger jeg med G14. 
Jeg liker måten jeg beveger tusjen når jeg farger håret. Jeg lar den følge linjene, og avslutter med raske sveip. Jeg etterlater også et hvitt lysspill. Når man gjør det er det viktig å tenke hvordan lyset legger seg på hår. Hvis du er usikker, se på bilder!


Jeg valgte å legge den dypeste tonen før jeg legger de middels skyggene, så jeg kan bruke mellomfargen til å blende ut etterpå. Her bruker jeg BG49 hvor de dypeste skyggene faller. Dette er en blågrønn farge, som er nyyyyydelig til G14, som er hakket mer gul. Vet jeg gjentar meg sjøl ofte, men kontraster ER så viktig for et mer spennende fargeresultat!! 


Her er et litt nærmere bilde av hvor jeg legger skyggene. ;-)


Mellomfargen jeg har valgt er G17 - en nydelig, nøytral skogsgrønn som lager en kjempefin overgang mellom de to andre grønntonene. 



Close up! Jeg jobber mellom alle tre tusjer ganske raskt, og blender alt sammen as I go.


Jeg synes de dypeste skyggene jeg la med BG49 mistet mye av blåtonen etter at jeg brukte G17 over den. Derfor bruker jeg BG09 og går over de samme stedene, for å legge blåaktige skygger som jeg IKKE blender ut - fordi jeg vil ha både myke og harde skygger. Balanse er alt!


Det er lov å drømme om vår og blomster allerede nå. Jeg tegner solsikker på genseren med Y15, Y19 og E47.


Genseren fargelegger jeg med G00.


(Jeg bruker en fargeblyant på linjene rundt solsikkene for et mer mykt utrykk!)


Som vanlig lager jeg til slutt en enkel bakgrunn - jeg la en tallerken over motivet og tegnet en sirkel med blyant, så farget jeg den inn med Y00 og Y15 og hvisket vekk blyantlinjen. (Jeg brukte en gul fargeblyant til å myke ut overgangene til slutt og skape litt tekstur i fargen her også.)



Ferdig! 
Under er tegningen skannet inn slik at fargene kommer sterkere, bedre og mer nøytrale frem. (De ser gulere ut på bildene her pga lyset.)


 Fint med litt farger i en ellers grå måned!
Dette er mitt siste innlegg for i år, så jeg ønsker alle på forhånd en flott jul og godt nyttår. :-)

- Line

1 kommentar:

Linda sa...

Helt rått!! Blir bare sittende å måpe. Fantastisk fargelagt.