lørdag 24. februar 2018

Inspirasjon til månedens moodboard og intro til Copic Collection-appen


Først vil jeg minne dere på Moodboard-utfordringen vi har gående, og håper å se mange fine bidrag. Husk at det et opp til hver enkelt hva ved moodboardet som inspirerer. Jeg har latt meg inspirere av fargene og har lyst å dele dette kortet med dere. Forhåpentligvis kan det gi litt inspirasjon.

Motivet er fra Conie Fong og er fargelagt med følgende farger:


Hvordan har hun lagt fargene på bildet, tenker du kanskje? Jo det skal jeg fortelle. Jeg er nemlig i ekstase etter nettopp å ha oppdaget en gammel app som er dukket opp i ny prakt, med nye funksjoner, nemlig Copic Collection. Den er utviklet av .Too som er produsenten bak Copic Markers og denne appen inneholder alle funksjonene jeg ønsker meg i en slik app og mere til. Jeg skal forsøke å gi en liten kjapp innføring i noen av funksjonene, i alle fall.

Lage oversikt over tusj-/refillbeholdningen og handleliste:

Først vil jeg gi en innføring i hvordan lage oversikt over de tusjene/refillene en har. Beholdningen finner du på tusj-knappen nederst til venstre. Det første jeg gjorde var å trykke på PEN (1) slik at jeg kunne velge å kun få opp Sketch og Various ink (2) siden jeg ikke har noen classic, ciao eller wide tusjer. Når du har valgt de du vil ha opp trykker du på DONE øverst til høyre. For å legge inn de tusjene du har trykker du bare på fanen som har det familienavnet du er ute etter, BV kommer først, og så trykker du bare på de tusjene du har en gang slik at de lyser opp lik du kan se i bilde 1. Når du har markert de du har kan du trykke på STOCK (3) for å kun ha de du har synlige. Velger du ALL vises alle som finnes innen for de kategoriene du valgte under bilde 2, dersom du ikke har valgt bort noen vil alle som finnes vises.
Dersom du ønsker å lage en huskeliste over de tusjene du ønsker deg, dobbelklikker du på den tusjen du ønsker slik at det kommer en stjerne på den (4). Når du har gjort det på alle du ønsker, kan du klikke på stjernen nederst i midten (4) for å få en oversiktlig shoppingliste.

Fargemenyer og fargekart:
Neste punkt er innføring i fargeoversiktene som finnes i appen. Ved å klikke på knappen med de 9 rutene (1) får man opp menyen for alle fargene. Alle fargene ligger på en linje bortover og nede kan man gå direkte til fargekategori ved å trykke på bokstaven, eller man kan bla seg bortover ved å stryke over skjermen mot venstre. Når man stopper ved en farge kommer først et ensfarget felt opp som endres til et felt med tre nyanser, disse viser fargen med et, to og tre lag oppå hverandre. Man ser en grønn hake på det grå feltet dersom han har den aktuelle fargen, og en gul stjerne vises dersom det er en farge man har lagt i handlelisten. Ved å trykke på COMP. (2) får man opp komplementære farger. Ved å trykke på Memo (3) får man opp et felt der man kan skrive egne notater på hver enkelt farge, f.eks fargekombinasjoner man liker å bruke. Trykker du på Color System øverst til høyre får du opp en liste over alle farger (4). Der kan du velge STOCK for å bare få de du har, ALL for alle eller stjerne for de du ønsker deg. Velger man knappen med firkanten (4) får man opp en liste man kan bla seg nedover for å se de ulike fargene, og man kan se hvilke man har og hvilke tusjer som finnes i de ulike fargene. Her har man også en snarveismeny helt til høyre (loddrett) der alle fargekategoriene står nedover som gjør at man kan navigere direkte til den fargekategorien man er ute etter. Dersom du trykker på en farge kommer du til det første bildet (1) for den fargen du har trykket på. Velger man knappen med mange ruter (5) får man opp et fargekart. Dette kan man skyve fram og tilbake og opp og ned for å se hele. Her fungerer det på samme måten, dersom man trykker på en farge kommer man til bilde 1. For å lukke denne menyen trykker du DONE øverst til høyre.

Legge fargekoder på et bilde:

Dette er min favoritt og noe jeg har savnet i andre tusj-apper. Jeg skriver jo alltid hvilke farger jeg har brukt på motivet i blogginnlegget og jeg elsker at jeg nå kan legge fargepaletten rett oppå bildet. 

Du starter med å trykke på firkanten med pil (1) så trykker du på kameraknappen (2) for å legge til et bilde. Under punkt 3 kan man velge om man vil ta bildet direkte eller velge et bilde fra kamerarullen, klikk på det alternativet du ønsker. Når du har valgt bilde kommer det opp i appen og du kan justere på lysstyrken, mettheten i bildet osv. Når du er fornøyd trykker du OK (4). Da kommer du vil en meny der fargene ligger i bunnen. Du kan enten trykke på bokstavene nederst for å komme til riktig fargekategori eller du kan bla ved å stryke fingeren over fargene. Når du har funnet en farge du ønsker å legge til, trykker du på den og drar den over på bildet (5). Dette gjør du til du har fått lagt til alle fargene du ønsker. Her er det en fordel å planlegge dette litt når man tar bildet, slik at man har litt plass ved siden av motivet til å legge fargene. Man kan flytte fram og tilbake på dem til man er fornøyd, og legger man til en farge man ikke skulle ha, er det bare å trykke på krysset øverst til høyre på fargekoden, så slettes den. 


Når man er fornøyd med plasseringen av fargekodene og man har fått lagt til de kodene man ønsker, trykker man OK (1). Det er greit å være litt oppmerksom på at det blir lagt på en logo i høyre hjørne (2), slik at det er greit å ikke legge fargene for høyt på høyre side. Er man fornøyd trykker man på SHARE (2). Da får man opp valgene som visers på bilde 3, jeg har ringet rundt Save Image for det er det jeg som oftest ønsker å gjøre, for å kunne legge det i et blogginnlegg senere, men det er selvfølgelig ikke gitt at alle ønsker å bruke bildene slik jeg ønsker. Når man har valgt hva man vil gjøre med bildet legger det seg i et arkiv i appen (5).

Andre funksjoner:

På innstillingsmenyen som er tannhjulet nederst til høyre finnes litt mer info. 
  1. Er en link direkte til Copic sin offisielle hjemmeside
  2. Er nyheter i denn appen kontra forgjengeren
  3. Er en innføring i bruken av appen
  4. Er endring av ikonet. Trykker du på den knappen, kan du velge hvordan ikonet på hjemskjermen skal se ut:


Da håper jeg at dette var litt nyttig og forståelig.
Jeg ønsker dere alle har en strålende helg.







Ingen kommentarer: