tirsdag 6. november 2012

Himmel - for oss som ikke har Air Brush

Hei, og velkommen til en aldri så liten "steg for steg" her hos Copic Marker Norge.

De fleste motiv klarer seg bra uten at man fargelegger bakgrunnen. Men av og til (synes iallefall jeg) trengs det noe mer.
Kjekkasen på motivet mitt, som er fra Make it Crafty, trenger noe mer. Det blir liksom litt kjedelig, og ikke så veldig stemningsfullt med hvit bakgrunn. Man kunne selvfølgelig brukt Air Brush, men det har ikke jeg, så jeg bestemte meg for å prøve å lage nattehimmel med tusjene mine.


Fargene jeg har brukt er N5 (grå), B29, 26, 24, 23, 22 og 21. Dette er en litt annen blåfarge enn jeg brukte på klærne, og har man andre blåfarger man liker, så bruker man dem.

Jeg startet med den lyseste fargen B21 helt innerst rundt motivet. Pass på at "retningen" på strøkene hele tiden er vannrette. (Pass på å fylle i alle mellomrom...hihi):


Den neste fargen er den mørkeste blå B29. Da starter jeg ytterst i kantene, og går et stykke inn på motivet. Hele tiden vannrett inn fra kanten:


Neste farge er B26, litt lenger inn. Hele tiden fra ytterkant:


B24, enda nærmere motivet. Gå gjerne også over de mørkere fargene:


B23, helt inn på den første lyse B21:


Tilbake til den lyseste B21. Fra motivet, og ut på de mørkere fargene:


Så kunne man kanskje stoppet der, men jeg vil ha himmelen enda litt mørkere. Jeg fant fram min grå N5, og startet prosessen på nytt igjen. Begynte ytterst, vannrette strøk innover mot motivet:


B29:


B26:


B24:


B23:


Og helt til slutt, B21 igjen, fra motivet og utover. Det blir litt "striper" i himmelen, men det synes jeg bare er fint. På et annet motiv jeg har farget, gikk jeg også over helt til slutt med litt store sirkelbevegelser over hele himmelen (B21). Da vil "stripene" bli litt utjevnet. Men det glemte jeg her:


Da håper jeg dere likte mitt lille forsøk på å lage nattehimmel. Den kan gjøres enda mørkere også, ved å bruke mørkere grå. 
Eller lysere sommerhimmel med lysere blåfarger.
Det tar heller ikke så veldig lang tid. Jeg brukte ca. 1/2, og da tok jeg bilder mellom hver farge. 

Kort med motivet kommer snart. Ha en fin dag.

12 kommentarer:

Veronica sa...

Flott himmel! Synes stripene var en fin effekt:)

Rozzan sa...

Härligt färglagt! Och det blev läckert med himlen, hela bilden blev ännu vackrare. :)

Jill sa...

Helt vidunderlig Gro!
Nydelig effekt og som vanlig perfekt fargelagt! Digger motivet :)
Tusen takk for at du deler!
Klemmer♥

Hege sa...

Nydelig, Gro!!! Elsker motivet ditt og fargeleggingen er som vanlig perfekt! Er sikker på at det dukker opp mange flotte himler rundt omkring nå!

Diger klæm fra Hege:)

Maritha sa...

Åhhhh så himla snyggt gjort!!! WOOOW!!! =)

Kram Maritha

Åsa aká Scraphorse sa...

Tusen tack för en fin beskrivning! Det är fantastiskt effektfullt!! :0)

Och vackert färglagt!

Diny Sprakel sa...

Hello Gro, I can not read it, but I can see the pictures. Thank you for a great video, Greetings Diny

Kari Anne's hobby sa...

Tusen takk for smart og fint triks. Har fargelagt samme motiv og må prøve på dette jeg også :-)

Unknown sa...

Super flott beskrivelse. Dette skal jeg prøve. Ha en fin dag Klem Sabine

Marita sa...

Åååå tusen takk for at du legger ut denne flotte forklaringen på himmelen. Skal sannelig prøve meg på denne. Kanskje jeg ikke trenger Air Brush, men har nå ønsket meg en slik i julegave hos mannen min:). Motivet ditt er bare råflott:).

Ha en superfin dag♥.

Klem, Marita

Anonym sa...

Åhhhhh !!! Dette var vanvittig flott!!!! Tusen takk for kjempeflott forklaring ❤❤
Klem fra Anne

Elizabeth sa...

Tusen takk for supre tips! Gleder meg til å prøve, strever alltid med å få til bakgrunnen. Det er jo ren inspirasjon i seg selv å studere fargeleggingen din- nydelig! Klem, Elizabeth x